پخش زنده

سرمایه‌گذاری حلقه گمشده صنعت بازی‌سازی ایران است/ صنعت بازی ایران جلوتر از انیمیشن و سینما

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مصطفی کیوانیان مدیرعامل استودیو «آنو» در این رویداد با ارائه گزارشی از وضعیت صنعت بازی در بازار بین‌المللی و کشور ترکیه گفت: این شرکت از سال 87  فعالیت خود را با تمرکز بر حوزه گیم آغاز کرد. البته در حوزه اپلیکیشن هم محصولاتی دارد اما تمرکز «آنو» در حوزه گیم و سرمایه‌گذاری توسعه و نشر است .

 کیوانیان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری آن حلقه گمشده‌ای که همه بازی‌سازان چه در تولید و چه در نشر بازی به آن نیاز دارند و ایجاد آن می‌تواند منجر به شکل‌گیری اتفاقات خوبی شود.

مدیرعامل استودیو «آنو» تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه باید به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصصی برود و یا شرکت‌های بازی‌سازی‌ای به این حوزه ورود کنند که در جریان اتفاقات صنعت گیم باشند. گیم با تولید شدن آن تمام نمی‌شود. بلکه راه درآمدزایی آن تازه شروع می‌شود و ما بعد از تولید گیم تازه شروع به توسعه دادن و بررسی بازار می‌کنیم.

مصطفی کیوانیان با مرور گزارشی از وضعیت صنعت بازی در بازار بین‌المللی و کشور ترکیه گفت: صنعت گیم در دنیا در سال 2023 بیش از 178 میلیارد دلار درآمد داشته که 92 میلیارد از این عدد مخصوص موبایل است. این عدد، عدد بسیار خوبی است و  برای سرمایه گذاران و کسانی که می‌خواهند به این حوزه ورود کنند، عدد جذابی است.  

 او افزود: آمارهای مربوط به بازی‌های موبایلی از سال 2019 تا 2022  آمار جالب توجهی است که همیشه نشان از رشد بالای آن داشته و توانسته در بخش جذب سرمایه‌گذاری موفق عمل کند و درآمدهای زیادی به دست آورد. در سال 2022 بیش از 51 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه گیم در دنیا انجام شده است.

 

کیوانیان اظهار داشت: در سال‌های اخیر با موضوعی که مواجه می‌شویم این است که در گذشته مخاطبان این بازی‌ها در رده سنی 18 تا 25 - 30 بودند. اما در حال حاضر این سن به 45 تا 54 سال رسیده که بیش از 20 درصد بازار را در اختیار گرفتند و این نشان از علاقه مندی نسل پدران و پدربزرگ‌های ما به بازی‌های موبایلی و رشد این بازار بخصوص با توسعه بازار گوشی‌های هوشمند دارد.

 

مدیرعامل استودیو «آنو» گفت: یکی از موضوعاتی که همیشه در ایران می‌شنوم و ناراحت کننده است، این است که صنعت بازی را با دیگر صنایع مقایسه می‌کنند. ولی این مقایسه درستی نیست. رشد صنعت گیم در ایران و دنیا اصلا قابل مقایسه با صنعت فیلم و انیمیشن نیست و همیشه گیم چند قدم جلوتر است. ما این صنعت پردرآمد و مهم را کنار گذاشته‌ایم و می‌گوییم انیمیشن سود بیشتری دارد و فیلم اتفاق بهتری است. در صورتی‌که اصلا این طور نیست و صنعت گیم درآمدزایی خیلی بیشتری از فیلم و نیمیشن در ایران داشته است. پرفروش‌های انیمیشن ایران اصلا قابل مقایسه با پرفروش‌های گیم ایران نیستند. انیمیشنی که حتی فروش خارجی هم داشته کمتر از 2 میلیون دلار فروخته اما ما بازی های ایرانی داشتیم که 4  و 5 و 7 میلیون دلار فروخته‌اند. ما گیم‌هایی داریم که میلیون‌ها دانلود در گوگل پلی و اپ استور داشتند و حتی نسخه‌های موفق از بازی‌های پی سی در دنیا داشتیم. ولی متاسفانه به هر دلیلی دیده نشدند.